neděle 19. června 2016

Květen s Japonci

Květen jsem věnovala četbě japonských autorů. I když mi ještě dělá společnost třetí kniha 1Q84, je čas na menší shrnutí :)

instagram blogu

Z opakování tu máme Temné vody a Čáry. Temné vody jsou soubor hororových povídek od autora známého Kruhu (vždyť víte, to s tou videokazetou, po jejímž zhlédnutí do týdne umřete). Všechny se, světe div se, týkají vody. A všechny mám ráda, ať to čtu kolikrát chci. Možná to není nejděsivější věc na světě, na mě ale atmosféra povídek působí dostatečně mrazivě na to, abych radši chvíli pila místo vody třeba víno.

O Čárách jsem kdysi psala už tady. Je to kniha s geniálním nápadem, kde jedna postava střídá druhou a každá si nese svoje břemeno. Ačkoliv mi ale násilí obvykle moc nevadí, tady jde přesně o ten druh, který nezvládám. Hlavy a střeva ať si vzduchem klidně poletují jako konfety, násilí na ženách ale prostě nemůžu. Od Rjú Murakamiho si ráda přečtu cokoliv dalšího, Čáry ale nejsou pro mě.


Pohřbení ve snu je další povídková kniha. Tentokrát jde o detektivky, většinou staršího data. Spíš ale šlo o všelijaké záhady, které se v příběhu postupně rozuzlovaly. A ta rozuzlení často stála za to a dokázala překvapit. Nebylo to nic, z čeho bych si sedla na zadek a utíkala nakoupit štosy japonských detektivek, některé z příběhů mi ale utkvěly v hlavě a pokud hledáte něco nápaditého, určitě se toho nebojte.

Bezbarvý Cukuru Tazaki byl po dlouhé době jedna z kratších věcí od Murakamiho, kterou jsem četla. Dost lidí bylo z knihy zklamaných, já ale dostala přesně to, co jsem čekala. Murakamiho postavy rády hledají samy sebe a přesně tak se hledá i Cukuru. I kdyby kvůli tomu měl jet až do Finska. U knihy jsem si příjemně odpočala, s Cukuruem popřemýšlela, a kdykoliv teď sedím na vlakovém nádraží,vzpomenu si na něj. Víc nepotřebuju :)


Pokud jde o 1Q84, tam mě čeká ještě třetí kniha. A po nadšení z prvních dvou se do ní začtu nejspíš hned teď. 1Q84 začíná vcelku nevinně, postupně se ale začne zvrhávat v něco magického. Oproti jiným Murakamiho knihám mi tohle připadá akčnější a méně rozvláčné a nemůžu se rozhodnout, jestli mě víc baví sledovat Tengovu linku, nebo tu Aomaminu. Víc toho zatím říct nemůžu, prozatím to ale řadím na vrchol toho, co jsem od Murakamiho četla. Snad to Kniha 3 neshodí :)


Co jste v poslední době četli vy? Ať už Japonce nebo ne :)

13 komentářů:

  1. Hurá, konečně taky někdo čte japonské autory! Přiznám se, že k četbě 1Q84 jsem ještě neodhodlala, protože Murakami není úplně můj šálek čaje, ale Bezbarvý Cukuru Tazaki se mi taky moc líbil. :) Na Pohřbeni ve snu se taky teprve chystám. Jinak z japonské literatury doporučuji Mimo podezření od Seičó Macumota, dočetla jsem a chystám se na recenzi, jsou to fakt geniální povídky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, mám už lísteček s doporučeními, tak to tam hned připíšu, jestli to tam nemám :) A někdy si vyhlásím další japonský měsíc :D

      Vymazat
  2. Celou sérii Kruhu a Temné vody jsem četla... Tak že bych si střihla ještě něco dalšího? Nějaké mrazivější příběhy by v tom horkém počasí přišly skoro vhod... Ale holt je asi jen zařadím na seznam, který je delší než léto samotné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme na tom podobně, taky se mi seznam pořád prodlužuje :D

      Vymazat
  3. Tyhle tématické měsíce jsou super nápad! Japonská literatura je fajn, hodně mě zaujali Pohřbeni ve snu - o tom jsem nikdy neslyšela, ale ten název rozhodně upoutal mou pozornost! Díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou, ale třeba v červenci mám měsíc na téma literatura k diplomce, a to mě moc nebere :D A není zač, snad se bude líbit, jestli se k tomu dostaneš :)

      Vymazat
  4. Mňa z Japonska bavil príbeh 47 Róninov. Murakamiho mám tiež rada, ale novšie knihy som zatiaľ nečítala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vida, to mě nikdy nenapadlo číst. Jsem viděla jen film, tak to třeba někdy napravím :)

      Vymazat
  5. Skvělý nápad s tématem měsíce, to mě hodně zaujalo a možná něco podobného zařadím do své čtenářské rutiny a na blog :) Děkuji za inspiraci :) Jinak japonští autoři na mě teprve čekají, ale už budu muset něco vyzkoušet, jsem ostuda. Přeji krásný den :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to docela sranda, asi si taky udělám víc takových měsíců :) I když je fakt, že chutě na knihy se u mě často mění a během hodiny třikrát měním názor na to, co budu číst příště :D Ale zkus a uvidíš :) A snad sáhneš po vhodným Japonci a třeba tě to taky chytí :)

      Vymazat
  6. Ja a Japonci ee ale manzel ich zboznujem :) a ten mi tak dokladne prerozpravava obsah kazdej knihy ako keby som ich sama citala :)
    Pozyvam na luxusnu giveaway o Lancome, Biodermu a Dermacol, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2016/12/narodeninova-ga-lancome-bioderma.html

    OdpovědětVymazat
  7. Tak já si na seznam k přečtení připisuju Pohřbení ve snu, to mě nalákalo. Co můžu doporučit na oplátku? Enčó Sanjútei napsal Pivoňkovou lucernu, tu mám hodně ráda. A taky Rašómon a jiné povídky od Akutagawy Rjúnosukeho. Oddannost podezřelého X (Keigo Higashino) je detektivka, taková správně japonsky divná :) Za přečtení stojí taky Smrt na křižovatce (Dale Furutani) a Mnich z hory Kója (Kyoka Izumi). Mé hodnocení ke všem knihám viz goodreads.com, profil lanius_minor. Zatím poslední přečtený Japonec je Murakami a jeho love story Na jih od hranic, na západ od slunce, víc k tomu na mém blogu www.laniusminor.cz.
    Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, moc děkuju za tipy :) Četla jsem z toho jen Na jih od hranic, na západ od slunce, zbytek neznám, stopro to omrknu :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)