středa 9. března 2016

Topit se v knihách?

Milovníci knih mívají nedorozumění kvůli žánrům, autorům nebo preferencím co se týče hardbacku a paperbacku. Jedna věc ale spojuje snad všechny - sen o místnosti plné knih od podlahy ke stropu, s pohodlným křesílkem a nejkrásnějšími výtisky. To vždycky bude i můj sen, poslední dobou se od něj ale vzdaluju čím dál víc. Co se u mě změnilo? A jak to máte vy?


Představím vám svoje minulé Já. Věčně bažící po nových knihách a policích prohnutých pod jejich tíhou. Bylo jedno, jestli jde o oblíbené autory nebo náhodný objev s lákavou obálkou. Cokoliv mě zaujalo, bylo nemilosrdně koupeno. Návštěvy Levných knih připomínaly tornádo vyprazdňující regály i peněženku. A pak jsme se jednoho dne stěhovali. Jak jsem plnila jednu krabici za druhou, uvědomila jsem si, kolik knih vlastně mám. Kolik z nich jsem ani nečetla a číst nechci. A začala jsem je z těch krabic zase vyndavat.

Narodilo se moje nové Já. V hloubi duše stále snící o obří knihovně, ale budující úplně maličkou. S oblíbenými tituly a ničím dalším. Knihy samozřejmě miluju a těší mě mít je kolem sebe. Těší mě to ale mnohem víc, když jde o opravdové srdcovky a ne něco, co zrovna bylo ve slevě a líbil se mi název. Ne že by se i z takových kousků nemohla stát srdcovka, ale snad chápete co se snažím říct :)


Buduju svoji knihovnu tak, aby v ní byly jen mnou milované věci. Abych si každou knihu kdykoliv ráda znovu přečetla. Oblíbení autoři? Šup s nimi do košíku. Další díl skvělé série? Krásné knihy? Díla klasické literatury, díky kterým si můžu připadat o kousek chytřejší a vzdělanější? Ano, ano, ano. Ale cokoliv jiného si radši půjčím, nebo koupím elektronicky. Později se rozhodnu, jestli šlo o obyčejnou jednorázovku, nebo nález hodný místa v mojí knihovničce. Prostě a jednoduše svoji sbírku nerozšiřuju, ale redukuju. Tak, aby zbyly jen opravdové poklady.


Z toho plyne několik věcí. Že se tu nejspíš brzo objeví kolonka "bazar". Že se té obří knihovny asi nikdy nedočkám. A že nad gigantickými měsíčními chvástačkami nejspíš budu závistivě slintat, ale taky trochu nechápavě kroutit hlavou. Každopádně každému co jeho jest. Prošla jsem si jak střízlivě nákupní fází, tak "musím to mít všechno" nákupní fází. A obojí má něco do sebe :)

Jak jste na tom vy? Taky nákupy promýšlíte, nebo se rádi obklopujete velkým množstvím knih a plánujete, kam je všechny dát? :)

16 komentářů:

  1. No, můj stav znáš. V mém osobním vlastnictví jsou dva lerbergy z IKEA, které tvoří téměř jediný prostor, kam si dávám svoje věci. Takže prostoru na knihy ani moc nemám, naštěstí zatím ani nepotřebuji, z knih si kupuju jenom ty krásný srdcovky. V Brně mám teď něco přes deset kousků, když nepočítám studijní literaturu. U rodičů mám pak jednu malou knihovnu, ve které mám dílem zděděné, dílem mnou pořízené knihy, tam jich je podstatně víc, ale taky dojde k nějakému vytřídění a postupnému převozu do Brna. No, ale jinak máme knih doma hodně. Mirek nějaký rok zpátky přivezl knihovnu od svého tatínka, takže tu máme všechno, spoustu dětské a dobrodružné literatury, klasiku, odbornou literauru o dějinách, umění... Zásoby čtení na několik let :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta dětská a dobrodružná by se mi taky líbila, většina mých knih z dětství se někde poztrácela, třeba Foglar mě mrzí. Ale hlavní je, aby byl v knihovničce Abarat, zbytek už je pak jedno :D

      Vymazat
  2. Já si vždycky pečlivě vybírám. Především autory co už znám, pak témata, která prostě čtu nejraději. A kolikrát z objednávky nakonec vyškrtám i víc jak polovinu a vezmu si jen to, co si myslím, že bude opravdu pro mě nej nej... I tak si někdy připadám jak v bludným kolotoči s tím, kolik toho nakonec koupím. Pořád je toho tolik nového a já to nikdy za život nestihnu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně jak kdybych to psala já. Pečlivě vybírám a třídím a ve výsledku je toho stejně víc, než kdy zvládnu přečíst :)

      Vymazat
  3. ja jsem spis hromaditel, ale proto, ze delam "knihovnu" dalsim dvaceti lidem. vzdycky si rikam, to by se libilo segre, to by se libilo kamosce, to by se libilo ... a az dojde na stehovani taky budu brecet :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, takový šlechetný úmysly, to je na medaili :) Při stěhování jim to holt rozdáš, no :D

      Vymazat
  4. Poslední dobou si docela promýšlím, co si koupím. Kniha mě musí zaujat a musím chtít ji mít ve své knihovně. Není to ale vůbec lehké, někdy bych nejradši vykoupila všechny knihy v knihkupectví. Ale držím se a opravdu vybírám. Zatím se mi to docela daří a nemám tak přeplněnou knihovnu knížkami, které třeba ani nikdy nebudu číst.

    The Lazytude

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, taky mě to občas pokouší, už jsem se ale naučila odolávat :) Hlavně mi pomáhá vědomí toho, kolik nepřečtených knih doma mám :D

      Vymazat
  5. Tohle úplně chápu. Před dvěma roky jsem prodávala asi tři knihy, teď je úplně běžné, že jen co jich 5 odeberu, dalších třicet na prodej přibyde. Knihy nekupuju bezmyšlenkovitě, teď už se vždycky řídím Goodreads, anotací, nebo recenzemi. Pořád jich kupuji hodně, ale to jen proto, že je opravdu čtu, nebo chci v dohledné době číst. A pokud se mi stane, že narazím na něco, u čeho si řeknu, že to znovu už číst nechci (i kdyby to byla dobrá kniha), jde prostě hledat nového majitele. :) To ale bohužel neznamená, že pořád nemám co dělat, abych to všechno přečetla. :D Bohužel, skvělé kousky vycházejí neustále a co se týče právě té klasiky, pořád se ještě rozkoukávám a hromadně dokupuju ty, co mají ke mně nejblíž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak když je čteš nebo víš, že brzo budeš, tak je to v pohodě, i když občas člověka vyděsí, jak se to doma nahromadilo :D Horší je něco kupovat fakt impulzivně a pak se toho roky nedotknout, tím jsem si taky prošla. Teď to mám asi tak jako ty :)

      Vymazat
  6. Já to mám přesně naopak - před pár lety jsem vždy kupovala jen ty knihy, co jsem si při čtení zamilovala, žádné jiné. Teď shromažďuju knihy s posedlostí hraničící nějakou poruchou :D Ale na mou obranu- většinuz nich fakt chci, i nějakou dobu poté, co si je koupím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já hromadit přestala, ty začala. Nějak se ten vesmír musel dostat do rovnováhy :D

      Vymazat
  7. Tak to je přesné. Miluji knihy, ale už je nechci hromadit. Plánuji udělat čistku, ale ne a ne se k tomu dokopat. Tak adpoň bezhlavě nenakupuji další a další.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme na tom stejně, moje čistka je taky zatím ve stadiu teorie... :D

      Vymazat
  8. Ja už som svoj vzťah ku knihám, ktoré nakupujem, tiež výrazne prehodnotila, ale aj keď nakupujem už iba srdcovky, obľúbené, mimoriadne atď. skrátka tie, ktoré spĺňajú kritéria, ako sa dostať do mojej knižnice, aj tak ich je strašne veľa. Už mám jedno sťahovanie za sebou a viem, že to nebola žiadna sranda (aj keď popravde, viac dala zabrať samotná knižnica než knihy), takže druhé bude až do vlastného. Ale to je na pláne až o 2-3 roky, takže dovtedy hromadím a potom si požičiame kamión :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jedině zúžit kritéria. Nebo si půjčit hodně velkej kamion :D

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)