pondělí 28. března 2016

Proč si přečíst 1984?

Pamatujete, jak jsem kdysi nedokázala napsat "recenzi" na Rozum a cit? Úplně stejně to dopadlo i s 1984. Jak skvěle se mi kniha četla, tak špatně se mi o ní psalo. Takže dneska žádný čtenářský deník ani hra na recenzenta. Jen pár důvodů, proč si to přečíst :)

DK; 262 stran; hodnotím 4/5

1. Winston Smith je příjemnou změnou ve světě dokonalých hrdinů. Vyvolených, kteří vždy udělají správnou věc a vytěží maximum ze svých schopností. Samozřejmě je výjimečný, jako jeden z mála si začne klást otázky o světě kolem sebe a riskuje kvůli tomu život. Nečekejte ale, že okamžitě odhalí tajemství Velkého bratra a propluje příběhem jako nahřátý nůž máslem. Winston dělá chyby a hloupě riskuje. A to mě na něm bavilo, musela jsem se o něj totiž pořád bát a fandit mu.

2. Orwell svůj svět popsal tak sugestivně, že pravděpodobně poběžíte přelepit webkameru a celkově budete o kousek paranoidnější. Představte si, že kamery nejsou jen na ulicích, ale ve vašem obývacím pokoji a vlastně úplně všude. Že jste pod dohledem v práci, ve spánku i po cestě domů. Je kontrolován každý váš výraz, slovo i úder srdce. Historie je přepisována podle toho, jak se to zrovna hodí a nikdo ani nemrkne okem. Nemůže. Byl by vaporizován (vymizen, vymazán, zbaven existence, říkejte tomu jak chcete). Nejděsivější na tom je, kolik Orwellových vizí se blíží realitě. 


3. Dostanete skvěle gradující příběh rozdělený na tři části. První mi přišla dobrá, druhá lepší a třetí naprosto famózní. Na tak skvělou psychologickou hru (nebo spíš psychoteror) člověk nenarazí každý den. A jak už jsem řekla na začátku, jestli jste jenom trochu jako já, budete s každou další stranou fandit Winstonovi víc a víc. Věřte, že to bude potřebovat. 

4. Jestli jste četli Farmu zvířat, 1984 vám možná bude stylem vyprávění připadat trochu těžkopádnější. Radím vám ale čtení nevzdávat a pokračovat. Ona ta těžkopádnost krásně dotváří atmosféru světa svázaného pravidly a strachem. 


Jsou to jenom čtyři body a možná nevypadají nic moc. Osobně jsem ale z 1984 byla nadšená. Na Farmu zvířat si to sice nesáhlo (ta u mě vždycky bude mít speciální místo), i tak si ale knihu ráda časem zopakuju. V komentářích se můžete podělit o další důvody, proč si 1984 přečíst :)

4 komentáře:

  1. Souhlasím se všemi čtyřmi. Taky mám radši Farmu, 1984 je pro mě ale další kniha, kterou by měl mít v poličce každej. Tolik dystopií vůkol, ale ty starý "klasický" pro mě pořád zůstávají nepřekonány - krom 1984 a Farmy je to třeba ještě 451 stupňů Fahrenheita.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznám, děkuju :) Mně se ještě líbil Ten báječný den od I. Levina, určitě ale znáš :)

      Vymazat
  2. Zrovna ji čtu, díky za článek :) Mám naprosto stejný názor. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem se hezky trefila :) Jsem ráda, že se kniha líbí :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)