úterý 1. března 2016

Moje nej: nejkrásnější průvodci fantasy světy

Mám ráda vymyšlené světy plné magie, vousáčů se sekyrami, elfů, trpaslíků, rytířů, kouzelných elixírů, roztomilých tvorečků i smrtících hyder. Jedna věc je poznávat svět prostřednictvím příběhů, druhá ponořit se do něj ještě hlouběji v některém z průvodců. Většinou jsou velké, krásně ilustrované a drahé. Prostě přesně ta věc, kterou si člověk může nechat nadělit třeba k narozeninám :) Co se nastřádalo u mě v knihovničce?


E. Garcia, A. Antonsson: Svět ledu a ohně (DK)

Největší, nejtěžší a nejpropracovanější kousek z mojí "sbírky". Svět ledu a ohně je ten nejencyklopedičtější průvodce, se kterým jsem kdy měla tu čest. Přiznám se, že je natolik vyčerpávající, že jsem ho ještě nedočetla. Popravdě je tam informací snad až moc. Pokud ale někoho Martinův svět vyloženě zajímá a chce ho znát do nejmenších podrobností, bude vrnět blahem.


Ostatní si určitě užijí mraky ilustrací a zábavných odboček plných drbů o milenkách a nemanželských dětech. Což přesně dělám já. A mám zvrácenou radost z toho, že před sebou mám ještě dlouhé měsíce čtení o různých rodech, stavbě Zdi, Svobodných městech i Železných ostrovech. Nelituju ani koruny, kterou můj přítel za knihu zaplatil :)




Zaklínač a jeho svět (DK)

Zaklínače mám neskutečně ráda. Není den, abych na Xboxu nezapla Divoký hon a nevydala se s Geraltem za dobrodružstvím (nebo si zahrát gwent a pak honem do bordelu). Zaklínač a jeho svět o sobě tvrdí, že je průvodce (nejen) herním světem. Je poznat, že je cílen především na hráče, hlavně na ty knihami nepolíbené. To mi ale nezabránilo čtení si užít a dozvědět se něco nového.


Nechybí zde historická vsuvka, Geraltův příběh (doplníte i znalosti z předchozích dílů hry), povídání o zaklínačích, monstrech nebo magii. Každou kapitolu psala některá ze známých postav, takže je kniha báječně rozmanitá. Není nad to přesunout se od chladné Yennefeřiny kapitoly o magii k Vesemirově přisprostlému výkladu o zaklínačích. Ilustrace a text jsou v rovnováze, nic nechybí ani nepřebývá. Rozhodně můj nejoblíbenější průvodce.




J. Revenson: Bestiář Harryho Pottera (DK)

Kdybych psala žebříček nejoblíbenějších průvodců, byl by tady Famfrpál v průběhu věků a Škola čarodějů. V soutěži krásy ale vítězí Bestiář. Ta kniha je jednoduše nádherná. Od obálky v koženém vzhledu, až po strany posypané ilustracemi a fotkami. V tajné kapsičce najdete i plakát a překvapil mě katalog sov Velkoprodejny Mžourov, milá vsuvka :)


Bohužel obsahově už to taková sláva není. Tedy za předpokladu, že nejste filmoví nadšenci, kteří prahnou po každé informaci z natáčení a zajímají se o to, jak asi která příšera byla vyrobena. V tom případě budete nadšení. Kniha musela dát ohromnou práci, ale jako milovníkovi čtení o životě kouzelných tvorů mi to zkrátka nesedlo.



To byli moji průvodci magickými světy. Máte je taky tak rádi? Jaké máte doma vy? :)

4 komentáře:

  1. Tak ony ty artworky v nich jsou mnohdy dechberoucí, ale mě na většině těch průvodců, a na většině ilustrovaných knih, prostě dere ten křídový papír. TAKHLE to kazit! Kdyby tam byl třeba matný papír s vyšší voluminozitou, který by byl mírně historizující, ach, to by byla krása... Kdyby se formu snažili přizpůsobit obsahu, byla by to ideálka.
    Až vyjde nějaký průvodce, kde se nevybodnou na papír a na přebal (jako nic moc, ruku na srdce), tak si ho taky pořídím. Zatím nic.
    Podepsána náročná Elena :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak takovej papír jakej popisuješ, jsem naposledy potkala asi v nějaký encyklopedii co mám už od dětství... :D Křídovej papír mi nevadí, ale poslední dobou mám s kvalitou papíru v knihách dost problém... vždyť je to úplně průhledný a slaboučký! Seminárky tisknu na lepší materiál... Chápu, že cena se musí někde tlačit dolů, ale mizernej papír a hromady chyb k tomu, to je na mě moc.

      Vymazat
    2. Ale prd, čteš špatné knížky :D
      Je sice fakt, že tímhle neduhem trpí třeba i knihy Síse nebo Shauna Tana, často i krásně ilustrované knihy pro děti, ale zkus někdy něco od nakladatelství Host, nebo víš co? Od Arga, tam bys určitě našla i něco, co by ti žánrově vyhovovalo. TI umí udělat knihu! :D

      Vymazat
    3. To je pravda, Argo má ty knihy většinou moc hezký :) Ale ten trend průhledných papírů prostě pozoruju a svůj knižní rybníček měnit asi jako úplně nechci :D

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)