čtvrtek 8. října 2015

L. M. Alcott: Malé ženy

Malé ženy jsou knihou, kterou jsem si chtěla přečíst snad roky. Říkala jsem si, že nejsou klasickým dílem americké literatury pro nic za nic. Tím spíš, že je přečetl i Joey z Přátel, to už doopravdy nebylo nad čím váhat :) Od Malých žen jsem čekala hodně. A přesně to jsem dostala.


"'Vánoce bez dárků nejsou žádné Vánoce,' reptala Jo ležící na rohoži před krbem."

Zdá se, že Vánoce u Marchových nebudou ty nejšťastnější. Tatínek je ve válce a rodina se musela vzdát blahobytu, na který byla zvyklá. Každá ze čtyř sester nese své břímě jinak, stejně jako jsou rozdílné jejich povahy a temperament. Někdo si oblíbí rozdováděnou Jo s chlapeckou duší, někdo marnivou Amy, dalšího osloví rozumná Meg a jiný přilne k pokojné a milé Beth. Zásobeny moudrými radami maminky se dívky vydávají na pomyslnou poutníkovu cestu a nesou si svá břemena. Méně poeticky vyjádřeno, vydávají se na cestu za lepším já, i když jim okolnosti zrovna nepřejí.


V první části knihy jsou malé ženy ještě malými ženami a zažijeme s nimi veselé i neveselé okamžiky, události a setkání. Ve druhé části vstoupí na scénu láska. Pro někoho bude druhá část možná až moc romantická, ale vězte, že úplně růžové to taky nebude. 

Kdyby mi někdo řekl, že si oblíbím knihu s často si stěžujícími hrdinkami plnou morálních ponaučení, nevěřila bych mu. Ale Malé ženy jsou napsány tak mile a zábavně, že jsem jim ráda odpustila i věčné přelétání mezi "ach, mít tak víc peněz" a "už si nikdy nebudu tolik stěžovat na chudobu". Ve chvíli, kdy si společně sednou ke krbu nebo uspořádají piknik na louce, na vás dýchne taková pohoda, že byste tam nejradši byli s nimi. I když je to kniha se smutným podtónem (i smutnými událostmi, kdy jsem měla na krajíčku), pořád se jí táhne stuha radosti a naděje a já se večer co večer těšila, až se k ní budu moct vrátit.


Nedokážu říct, čím přesně si mě Alcottové styl tak získal, přišel mi jednoduchý, až možná trochu naivní. Ale možná právě díky tomu jsem se mohla s dívkami ztotožnit více, než kdyby byla kniha plná vzletných vět a kudrlinek. Rozhodně bych nikdy neřekla, že Alcottová psala knihu v podstatě na zakázku. Pro mě je to dílo, u kterého mám pocit, že bylo psáno od srdce.

Za poskytnutí výtisku k recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.



FILMOVÉ ADAPTACE

Malé ženy (USA, 1994; csfd): pro mě naprosto snová adaptace. Výborný výběr herců, skvělé herecké výkony a ve filmu je toho přesně tolik, aby se nevytratilo kouzlo příběhu, ale nepřehltilo to diváka.

Malé ženy (USA, 1933; csfd): adaptací je povícero, ale já chtěla vidět právě tuhle nejstarší. A bohužel jsem ji nedokoukala. Ne že bych měla problém s černobílým zpracováním nebo stářím filmu, mně prostě neskutečně neseděly herečky. Všechny mi přišly moc staré a pokud jde o Jo... zatímco tu knižní naprosto miluju, s filmovou bych v místnosti nevydržela ani půl minuty. Na csfd má ale film vysoké hodnocení, tak mu kdyžtak dejte šanci a potom mi dejte vědět, jestli to někdy mám zkusit znovu :)

Co vy a Malé ženy? Znáte, četli jste? Nebo aspoň viděli filmovou adaptaci? :)

4 komentáře:

  1. Malé ženy patria medzi moje najobľúbenejšie knihy ❤. U mňa to bolo tak, že som ich zrejme celú večnosť obchádzala v knižnici, až napokon jedného dňa som úplne spontánne po nich siahla a bola to láska na prvú vetu :D :). Hneď na to som si požičala aj ďalšie diely a ani som sa nenazdala a už som si ich aj pokúpila v antikvariáte aby som ich mohla mať doma. Vo veľmi blízkej dobe si plánujem dať re-reading ❤. Pekná recenzia :)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je hezký :) Co jsem zaslechla, tak ty další díly už nejsou tak super, že tam šlo poznat, že to Alcottová psala fakt už asi hlavně pro peníze. Ale ty o tom mluvíš tak hezky, že si je snad vážně přečtu :)

      Vymazat
  2. To jsem asi vážně jediná, kdo ještě Malé ženy nečetl... A ani neplánuji. :D Nepřijde mi to jako něco pro mě, ale ráda se ke knize někdy dostanu.

    Ethane, http://cz-wonderland.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tenhle pocit mám hodně často :D Že jsem snad poslední, kdo ještě něco nečetl, a vlastně mě to ani neláká. A přitom kolikrát určitě jde o skvělý knížky :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)