pátek 5. června 2015

O sérii Abarat (Clive Barker): O co jde?

Už děsně dlouho vám slibuju seznámení s mojí nejoblíbenější knižní sérií na planetě (a několika přilehlých). Když se mě někdo zeptá, které fiktivní místo bych ráda navštívila, nebudou to Bradavice ani Středozem, ale právě Abarat. Čím mi série učarovala, proč myslím že si v ní něco najdou dospívající i dospělí a o co vlastně jde? To se vám pokusím v příštích pár dnech co nejvíc přiblížit.



Tuhle báječnou záležitost má na svědomí Clive Barker, anglický spisovatel fantasy a horroru. Krom toho režíruje filmy, ilustruje vlastní knihy a nebojí se ani komiksu (třeba známý Hellraiser). Série by měla mít pět dílů, zatím vyšly jen tři. A hned na začátek budu fér a řeknu vám, že první dva se dají sehnat jen těžko. A že jestli budete mít tu šanci, neváhejte :)

Definovat Abarat jedním slovem asi nejde. Rozhodně je to fantasy. Tváří se jako pohádka. Ale jsou zde i horrorové prvky. Podle Databáze knih jde o čtení pro děti a mládež, ale i starší čtenáři si přijdou na své. Nebo možná právě ti. Já první díl četla někdy ve 14, ale až čtení v pokročilejším věku (to říkám jak kdybych byla jednou nohou v hrobě) mi dovolilo rozeznat a pochopit všechny pravdy, myšlenky a narážky, které Barker do příběhu vkládá.

Co je ten Abarat vlastně za svět? 

Představte si svět tvořený 25 ostrovy, kde na každém je jiná denní hodina. Od tmavé Jedné ranní se šesti Xuxuskými pyramidami přes rozkvetlou Třetí odpolední (zvanou Nyní) až po Gorgossium ležící v Půlnoci. Tady, ve třinácti věžích, sídlí zbytky prastaré rodiny Carrionů, vládců půlnoci. Kromě 24 denních hodin se v Abaratu nachází také nespočet menších ostrůvků a hlavně tajemná 25. hodina zvaná Odomova špice, obklopená neproniknutelnou mlhou. Málokdo ví, co se za ní skrývá, protože kdo se dostane na Odomovu špici, jen těžko se vrátí zpátky. A když už, rozhodně ne s jasnou myslí. Co také čekat od ostrova, kde je tma bílá a světlo černé.



Kdysi dávno spolu Denní a Noční ostrovy válčily, teď je však dlouhá léta klid, podivní abaratští obyvatelé si žijí svými životy a magie jako by byla zapomenuta. To všechno do chvíle, kdy se v Abaratu náhodou objeví Candy, dívka z Napříště (našeho nudného světa, kde hodiny plynou jedna za druhou).

Co vás čeká, když se do čtení pustíte, co je na Abaraťanech tak podivného, a proč tenhle svět tolik miluju, vám povím zase příště :)

4 komentáře:

  1. V životě jsem o téhle sérii neslyšela, ale vypadá to božsky! Už jsem omrkla naši knihovnu a mají to tam k vypůjčení, takže si pro to při nejbližší návštěvě skočím. :) Jsem zvědavá, co se do té doby o téhle série od tebe dozvím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď doufám, že tě něčím neodradím :D Byla by to škoda, hlavně když to tak příhodně mají u vás v knihovně :)

      Vymazat
  2. Já mám doma druhou knihu, kousek jsem ji četla a bylo to zajímavé, ale pak jsem si řekla, že si to chce asi nejprve přečíst tu první. Asi si ji budu muset konečně pořídit ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by asi chtělo, ne že ne :) Držím palce při shánění, ale snad třeba někde v knihovně by měla být :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)