sobota 16. května 2015

Moje nej: knihy, které ze mě udělaly lepšího člověka

Každá kniha má něco do sebe. Některé na mě ale zapůsobily víc než jiné. Po jejich přečtení jsem si říkala, že se zítra vzbudím jako lepší člověk, budu kolem sebe rozdávat úsměvy a konat dobro na každém kroku. Většinou mi to vydrželo jenom do usnutí, něco ale přetrvalo. Které knihy by si podle mě mělo lidstvo přečíst?

Varování: po dočtení si možná začnete myslet, že jsem změkčilá hipísačka... ta představa je samozřejmě naprosto mylná, určitě aspoň stokrát za den řeknu prdel :)


A. de Saint-Exupéry: Malý princ

Já vím, já vím, takové klišé. Nezatracujte mě ale hned :) V poslední době jsem narazila na pro mě překvapující množství lidí, kterým kniha nic nedala a nebavila je. A já... to nechápu. Už jako dítě mě planeta s opilcem uzavřeném v kruhu zapomínání přesvědčila o tom, že TAKHLE TEDA NE.

DK

Nelíbili se mi dospěláci, kteří místo slona v hroznýšovi vidí klobouk. Miluju naivitu Malého prince a způsob, jakým se stará o svoji růži, i když je hloupá a nafoukaná. Malý princ mě toho naučil dost o hodnotách, ale mnohem víc o tom, jak je důležité zachovávat si občas ten dětský pohled na svět. Nechci vidět klobouk, chci vidět slona v hroznýšovi. A vůbec, nakreslili byste mi někdo beránka?


Povídky G. R. R. Martina

K Martinovi jsem se dostala díky Písni ledu a ohně, časem se mi ale dostaly do ruky i jeho povídky a je to jedna z nejlepších věcí, které se mi v životě přihodily. Na Martinových povídkách oceňuju hlavně náladu, jakou ve mně jejich čtení vyvolává. Jako bych s otevřením knihy přepla na tu krásně smutnou rozjímavou náladu, a ta mě nepustila ani chvíli po dočtení.

DK Zpěvy hvězd a stínů, DK Píseň pro Lyu

Zbožňuju jeho schopnost zvrátit děj jednou jedinou větou. Časem se to sice naučíte očekávat, ale i tak to občas dokáže překvapit a příběhy vás zasáhnou neskutečnou silou. Je úplně jedno, že jde o sci-fi povídky. Pro mě je jejich hodnota v tom, jak mě pokaždé přinutí začít se radovat i z maličkostí a rozhlížet se kolem sebe. Jako by mě neštěstí postav přimělo k tomu, začít vnímat krásu i tam, kde zdánlivě žádná není. Možná vám to zní jako ubulená limonáda, ale nemůžu si pomoct :)


G. Brewer: Svět podle prota

Kdyby nám hořel byt a já z něj mohla vynést jen dvě věci, byl by to kocour a tahle kniha (promiň, mami). Důvodů proč ji číst, je mnoho. Je dobře napsaná, lehce mysteriozní a hlavní postava nemá obdoby. Když se do psychiatrického ústavu dostane prot (s malým p) s tím, že je mimozemšťan, každý předpokládá, že je prostě blázen. Ale jeho smyšlená planeta je tak promyšlená a reálně působící, až to občas nahání hrůzu. A přemýšlíte nad tím, jestli je to doopravdy blázen. K-PAX je báječné místo. Všichni tvorové jsou si rovni (a žádní si nejsou rovnější), neexistuje zde násilí ani peníze. Nejsou třeba. Ovoce k jídlu roste všude a co je potřeba udělat, to někdo udělá. A kdybyste viděli místní systém knihoven, věřím, že byste svítili baterkou do zrcátka jako zběsilí, abyste se tam dostali :)

DK

Tím vším na mě protův svět zapůsobil. Stejně jako jeho výroky. O nesmyslnosti násilí (a jak mu děti odmala učíme), lžích, kterými zakrýváme své špatné činy a o nedostatku empatie a pochopení, který si projevujeme. Je to poměrně drsné zrcadlo nastavené nám všem a během čtení si možná uvědomíte, jak hloupá rasa jsme. Po přečtení sice nepoběžíte spasit svět a nehodíte peněženku do kanálu, možná ale budete mít chuť. A nebudu vám lhát, tahle kniha sehrála svoji roli v tom, že jsem přestala jíst maso. Užijete si ji ale i s hamburgerem v ruce, slibuju :)

Máte taky své literární "lifechangery"? Knihy, které vás - aspoň na chvíli - přiměly zadívat se na svět jinýma očima? :)

10 komentářů:

  1. Četla jsem jen Malého prince, ale naprostou s tebou souhlasím. Ta knížka je tak krásná a smutná zároveň, že opravdu nechápu, jak se někomu nemůže líbit a nedokáží v ní vidět to důležité. Já v příběhu při každém čtení nacházím něco nového :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, jedna z těch, ke který se vždycky ráda vrátím :)

      Vymazat
  2. Malého prince jsem sice celého ještě nedočetla, ale je to skvělá kniha. :) Na mě takhle nejvíce zapůsobila kniha No a já od Delphine de Vigan, kterou stoprocentně doporučuji. Naučila mě strašnou spoustu věcí a donutila mě přemýšlet o tom, jak naše společnost funguje, a ptát se, jestli je to správně a jestli není jiná, lepší cesta. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a já jsem neznala, ale už jsem si ji dala na TBR seznam, vypadá moc zajímavě, i když to asi nebude úplně odpočinkový čtení :)

      Vymazat
  3. Moc krásný článek. Je úžasné vidět, jak knihy na člověka působí... :-) A Svět podle prota si rozhodně musím přečíst... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, hlavně byla super náhoda jak jsme vydaly podobně zaměřený články v jeden den :)

      Vymazat
  4. Malý princ je úžasná knížka!

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)