pátek 5. prosince 2014

R. Sarchie a L. C. Cool: Chraň nás od zlého - trocha démonologie na dobrou noc

Zatímco Sinister způsobil hotový poprask a všude se o něm mluvilo, Chraň nás od zlého (rovněž v režii Scotta Derricksona) jako by kiny ani neprošlo. Osobně mě to mrzí, protože je to film přesně podle mého gusta. Když mi tedy napsali z Dobrých knih, ať si vyberu libovolný titul na recenzi, měla jsem jasno. Z filmu jsem byla unešená, exorcismus mě vždycky zajímal, nebylo co řešit.

Komu bych knihu doporučila: rozhodně všem, koho zajímá cokoliv o démonech a vymítání (věřit tomu nemusíte, ale zajímat vás to může i tak) a mají náladu na něco jiného, než klasické horrory a detektivky.

Nedoporučila bych ji: krajním odpůrcům křesťanství (berte v potaz, že to psal kněz) a krajním skeptikům. Těm by to kromě pohrdavě zvedlého obočí nic nepřineslo.

Chraň nás od zlého; 288 stran; nakl. Noxi 2014


"Nenávidím Halloween, ale nebylo tomu tak vždy: jako dítě jsem si rád oblékal masku a nechával se obdarovávat cukrovím od sousedů, a když jsem byl starší, rád jsem se přidával k těm, kteří se vydávali ven vyzbrojeni vejci a holicím krémem, vždy jsem byl ochoten přidat se k nočnímu řádění."

Tak začíná svoje vyprávění Ralp Sarchie, newyorský policista, který navíc pracuje v Tajemnu. I když Sarchie není žádný svatoušek (je agresivní a vznětlivý, rád se napije dobrého pití a má tetování), jeho láska k Bohu jej přiměla pomáhat lidem sužovaným démonickými silami. Pravidelně se svými kolegy nasazuje život za lidi, které ani nezná a jediné co o nich ví je, že jsou v tísni. 

Každá kapitola je věnována jednomu případu, které postupně gradují. Každá nabízí nová nebezpečí a takové formy zla, na které člověk jen tak nepomyslí. Je úplně jedno, jestli věříte na démony nebo ne, pokud máte jenom minimální představivost a necháte se do příběhů vtáhnout, nebude se vám chvílemi dobře dýchat. 


Je ale třeba brát v potaz, že kniha není psaná jako horror. Dokonce ani jako detektivka, jak tvrdí Databáze knih. Spíš než cokoliv jiného jde o literaturu faktu (ehm... "faktu"). Autoři se nesnažili vytvořit děsivou atmosféru, nepřikrášlovali a nezveličovali zlo, nepouštěli se do popisu hrůzy ohrožených lidí... prostě a jednoduše nám všechno naservírovali tak, jak to bylo. Výjimkou je poslední kapitola, kde události naberou takový spád, že bych ji klidně do nějaké sbírky horrorových povídek zařadila. Kdo by řekl, že s démony a telefony může být taková zábava :)

Kromě popisu jednotlivých případů Sarchie nabízí i vysvětlení mnoha věcí, jako třeba kde se vzal Satan nebo jak funguje pekelná hierarchie. Zamýšlí se nad tím, proč Bůh dopouští, aby na světě bylo zlo. A aby démoni ubližovali i dobrým lidem. Přiznám se, že tyhle pasáže pro mě občas byly zajímavější, než samotné exorcismy nebo střípky ze Sarchieho života.


Bohužel kniha má i své mouchy. Totiž že ji nenapsal spisovatel. I když si Sarchie vzal na pomoc žurnalistku Lisu Cool, občas jako by vyprávění nevědělo, kudy pokračovat. Některé myšlenky se často opakují. Tak moc, až si popáté řeknete "Vážně, už zase? Zase skoro ta samá formulace jako čtyřikrát předtím?"). A druhá vada? Že knihu psal člověk tak hluboce věřící, až budete mít pocit, že na světě není většího kacíře, než právě vás. Chvílemi mě ta božská agitka přestávala bavit. Není to sice nic, co by se nedalo přežít (a vzhledem k povaze knihy se to asi dá i čekat). I přesto by si u mě stála o něco líp, kdyby se to obešlo bez toho. Matt Baglio a otec Gary to zvládli. Verdikt: 4/5

Za poskytnutí výtisku k recenzi děkuji zastoupení eshopu dobre-knihy.cz. Kniha k zakoupení zde.



FILMOVÁ ADAPTACE



Kromě jakéhosi Sarchieho a jednoho dvou případů nemá film s knihou nic společného. Ale vadí to vůbec někomu? Mně určitě ne. Pánské herecké obsazení samo o sobě by mohlo stačit k tomu, aby připoutalo ženy a dívky k obrazovkám. Ale ono jde navíc o zdařilý horror/thriller/detektivku. Lekaček je tu pomálu, kvalita pro jednou zvítězila nad kvantitou. Když už to přijde, stojí to za to. A jestli můžu mít malý tip, dívejte se na to se sluchátky. Moje hodnocení: 4/5

8 komentářů:

  1. Film jsem neviděla, ale knihu už mám rozečtenou asi půl roku. nepovažuju se za krajního odpůrce křesťanství, ale na mě tam toho je prostě přespříliš. A když hned na začátku zmínil, že si vzal svou třísku ze Svatého kříže, tak jsem si jen říkala: "Jako vážně?" Knížku dočíst chci, ale vždycky, když jsem se začala alespoň malinko bát, tak tam byla ta křesťanská agitka a mě přešla chuť číst dál. Tak uvidíme, co bude dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě v tomhle asi vychovali moji extrémně věřící kamarádi... dřív by mi to vadilo víc, teď to jen tak přejdu. Ale je mi jasný, že někoho to tam může hodně rušit, proto jsem to zmínila. Jsi toho důkazem :) Každopádně aspoň tu poslední kapitolku určitě doporučuju, kdybys to nezvládla přečíst celý :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze, nemáš se za co stydět! :) A pokud se odhodlám a nebudu se moc bát, tak si knihu v budoucnu přečtu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, od tebe to obzvlášť těší :) A myslím že tohle zvládnou v klidu číst i nenarušení jedinci :D

      Vymazat
  3. Znělo to dobře do chvíle, než jsi zmínila to časté opakování. To na knihách nesnáším a většinou mi to otráví celou knížku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, holt mu některý myšlenky přišly natolik důležitý, že nám je servíruje trochu častěji. Ale určitě se to dá přežít, na vnitřní bohyni z 50 shades to doopravdy nemá :)

      Vymazat
  4. Zajímavé..... i když spíš bych se podívala na film.....hezká recenze! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Třeba tě film naláká i na knihu, jako mě :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)