pondělí 15. prosince 2014

Knihy mého mládí: Neználek na Měsíci

Občas se vyplatí mít přítele. Hlavně když má knihovničku plnou pokladů ve formě knih, které jsem milovala jako malá. Když jsem spatřila Neználka na Měsíci, bylo jasné, do čeho se pustím jako první :)

DK

Neználek na Měsíci a Neználek ve Slunečním městě. To byly knihy, po kterých jsem ještě na prvním stupni sahala hodně často. Taky aby ne, ilustrace maličkých lidiček se špičatými nosy mě dokázaly zabavit na celé odpoledne. Navíc jsem si přišla náramně chytrá, když jsem si četla o raketách, Měsíci a o akciích (to když rozjeli tvrdý byznys se semínky obřích rostlin). 

Roztomilí malíčci a jejich legrační příhody mě bavili pořád. Bohužel jsem ale Neználka na Měsíci nedočetla a po Neználkovi ve Slunečním městě jsem neměla odvahu sáhnout. Najednou už to pro mě není kniha o Měsíci a srandovním Neználkovi, ale o zlých kapitalistech, brutálním policejním státě a nebohé spodní vrstvě. Samozřejmě, kniha je odrazem své doby, ale tak nějak jsem si připadala jako při čtení dlouhého propagačního letáku...


I jazyk mi přijde pro děti zbytečně složitý, ale nejspíš mi to dřív nevadilo, když jsem Neználka četla pořád a pořád dokola. Jen mám pocit, že jsem tak půlku slov nemohla vůbec chápat. Nejspíš jsem se mamky něco naotravovala, aby mi je vysvětlila :)

Nebudeme si nic nalhávat. Jako malá jsem Neználka milovala a vždycky u mě v srdci bude mít svoje místo. Teď ho ale radši nechám odpočívat v knihovně a nebudu si kazit krásné vzpomínky :)


Co vy a Neználek? Znáte? Četli jste?

4 komentáře:

  1. Moc si nepamatuju, ale četla jsem ho u babičky, jen měla žlutou obálku, musela jsem si dohledat, bylo to Neználek ve slunečním městě. Třeba se taky jednou dostanu k znovupřečtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, toho tu mají taky, možná až se někdy budu moc nudit, dám mu šanci, snad tam nebude tolik politiky :)

      Vymazat
  2. Ať to bylo jakkoli komunisticky zmasírované, nikdo to naší generaci (ročníky 60.-70. let) už neodpáře! Milovali jsme to a když jeden spolužák dostal od svých rodičů za trest přepisovat pasáže v Neználkovi ve Slunečním městě, my ostatní jsme jsme ho litovali: tak krásná knížka byla tak strašlivě zneužita. V naší školní knihovně byly všechny díly Neználka nejprolistovanějšími knihami :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že jsem nějak zapomněla odpovědět, ostuda :) Jsem sice o "trochu" mladší ročník, ale jako malá jsem Neználka taky skoro nedala z ruky, je mi skoro až líto, že jsem si to teď takhle pokazila :) A přepisování pasáží je teda fuj, to bych se pak asi na Neználka nemohla ani podívat :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)