pátek 7. listopadu 2014

Stephen King: Čtyři roční doby

Kingovky mám sice ve zvyku představovat po dvojicích, Čtyři roční doby si ale zaslouží samostatný článek. Tak mě dostaly. A věřím, že dostanou kohokoliv z vás. I když je King známý jako mistr horroru, v těchto čtyřech novelách dokazuje, že mistrně ovládá i další žánry. Každá z novel je jiná, každý by si tak měl najít tu svoji. Špatná navíc není ani jedna z nich. A jestli mi pořád nevěříte, vezte, že tři novely byly zfilmovány a všechny adaptace řadím mezi ty hodně vydařené. Pokud jde o Vykoupení z věznice Shawshank, to se už dlouhá léta drží ve špičkách všech možných žebříčků, takže doopravdy nejde jenom o můj pocit :)

Knihu doporučuju: milovníkům silných, ale i milých a svým způsobem dojemných příběhů. Všem, kdo dokáží ocenit charaktery, na které dlouho nezapomenete. A klidně i lidem, kteří chtějí s Kingem teprve začít. Nemusíte na to jít přes horrory :)

A nedoporučuju ji: *po chvíli usilovného přemýšlení dochází k tomu, že ji nikdo nenapadá*

Jak už jsem zmínila v úvodu, King je známý jako "mistr horroru". Já osobně jsem se v několika jeho příbězích utvrdila v tom, že je také mistrem psychologických her a gradování atmosféry. A díky Čtyřem ročním dobám jsem objevila další oblasti, ve kterých s přehledem kraluje.

Důkaz nabízí hned první novela, Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank. Kdo by ten příběh neznal! Vsadím se o cokoliv, že si u filmu nejeden z vás pobrečel, nebo že aspoň měl po dokoukání pocit, že se svět na chvilku zastavil. Vytvořit takovou atmosféru na filmovém plátně plném herců a s úžasným soundtrackem není až tak těžké. King to dokázal i bez toho. Na necelou stovku stran toho dokázal vtěsnat tolik, že po dočtení nešlo jinak, než si na chvíli sednout a na nic nemyslet. Těch myšlenek, které se tam objevily! O tom, jak je důležité mít svoje Zihuatanejo a neztrácet naději ani tehdy, když všechno vypadá beznadějně. O tom, že když zapracuje zub času, i vězení se vám může stát domovem. Místem, kde jste někdo. Třeba chlápek, co všechno sežene. Oproti tomu venku... venku byste nebyl nikým. A mnoho, mnoho dalších.


Další novely za Shawshankem ani v nejmenším nezaostávají. Nadaný žák vás bude udržovat v napětí, kdo že je vlastně oběť a kdo násilník. Vysloužilý nacista, nebo ten hodný kluk odvedle, který chce poslouchat vyprávění starého pána? King potvrzuje svoji pozici mistra psychologických her, na kterou jsem ho pasovala.

Novela Tělo zase možná vyvolá ten smutně nostalgický pocit, který jste si zkusili u Shawshanku. Přiznám se, že jsem nestačila žasnout nad tím, s jakou lehkostí a citlivostí dokáže King "nám dospělákům" přiblížit něco, co se stalo tak dávno... a že mě donutil zavzpomínat na první přátelství, dětská dobrodružství a první krize. A i když se mi nikdy nestalo nic tak drastického, jako hrdinům příběhu, vzpomínala jsem dlouho a ráda :) Tohle putování čtyř mladíků, kteří chtěli vidět mrtvé tělo, si mě doopravdy získalo.


No a komu by chybělo staré dobré tajemno a trocha záhad, toho uspokojí novela Dýchací metoda. Z dětských let se přesuneme do stáří, a to do klubu gentlemanů, kde se vyprávějí zdánlivě nevinné příběhy a nacházejí se zde knihy od autorů, kteří jako by snad neexistovali. A tady se definitivně potvrdí další věc, ve které je King naprostým mistrem - dokáže psát o dětech, starých lidech i lidech středního věku tak, že máte pocit, že se v té věkové kategorii při psaní nacházel, že ji dokonale zná a chápe myšlení dané věkové skupiny. Zkrátka a jednoduše, není to žádný mistr horroru. Je to mistr mistrů a já Čtyři roční doby řadím ne do top tří, ale do top jedné oblíbené knihy od Kinga.

FILMOVÉ ADAPTACE

Vykoupení z věznice Shawshank (USA, 1994)


Tady vůbec není o čem se rozepisovat, pětihvězdičková záležitost v každém ohledu. Perfektní obsazení, dechberoucí výkony a spousta slziček během sledování. Nebudu tu sebe sypat superlativa, omezím se na Moje hodnocení: 5/5

Nadaný žák (USA/Kanada/Francie, 1998)


Obsaďte do něčeho McKellena a bude to vždycky parádní. Obsaďte do něčeho Brumbála a kluka, kterému to psychopatství budete s klidem věřit a bude to parádní dvojnásobně. Konec se tady sice lišil od knižní předlohy, v tomhle případě to ale vůbec ničemu neškodilo. Také příběh byl trochu zjednodušený a osekaný, psychologie postav a atmosféra (a chuť profackovat střídavě jednoho a druhého) ale zůstala. Moje hodnocení: 4/5

Stůj při mně (USA, 1986)


Filmu se podařilo vyvolat ve mně při sledování přesně tu atmosféru, která vládla při čtení novely Tělo. Od počáteční pohodičky přes mírnou nervozitu, až po úzkost (sice už jsem věděla, jak to dopadne, ale napínavé situace na mě zkrátka platí). I tady se obsazení vydařilo na jedničku a mě neskutečně mrzí, že River Phoenix (bratr Joaquina) nás opustil v tak raném věku. Moje hodnocení: 5/5

Četli jste Čtyři roční doby, nebo viděli některý z filmů?

20 komentářů:

  1. Díky za článek, včera jsem dočetla To, právě čtu Holčičku, která měla ráda Toma Gordona a hned potom se chystám právě na Čtyři roční období :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slušnej kingovskej maraton, a samý pěkný věci si k tomu vybíráš :)

      Vymazat
    2. jojo, mám v plánu přečíst od Kinga vše, co půjde, zatím vede To, absolutně mě dostalo a přirostlo k srdci :)

      Vymazat
    3. Tak to máme stejný plány :) Jen to ze sebe nějak moc chrlí, kluk jeden, kdo to má stíhat číst :)

      Vymazat
  2. Tuhle knihu si musím co nejdřív pořídit, protože ji chci mít doma. Taky se mi vše hodně líbilo a ani jsem nevěděla, že Nadaný žák je zfilmovaný. Z toho obalu mi ten kluk fakt sedí do představy o něm. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správný rozhodnutí! :) Jojo, máš pravdu, taky se mi tam hodil :)

      Vymazat
  3. Já přemýšlím, že bych s Kingem teprve začala, ale ráda bych zkusila prvně něco hororového - tohle mě sice taky zaujalo, ale chtěla bych prosě zkusit ten horor (moc tohoto žánru jsem nečetla).. nedoporučila bys mi něco?? :) Jinak jak vidím, že jsi nadšená z Kinga, tak o to víc se těším :)
    www.fantasy-maniak.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Typicky hororovy King pre zaciatocnikov urcite kniha Ziarenie, v cestine myslim ze vysla pod nazzvom Osviceni :-) Daj potom vediet ako sa pacila ;-)

      Vymazat
    2. Já bych třeba Osvícení jako jednu z prvních nedoporučila. Mě zase tak moc nenadchla, hlavně tím koncem. Za mě spíš kniha TO nebo Pavučina snů. :-)

      Vymazat
    3. Já to zas vidím úplně opačně než Q.ee. Osvícení na začátek klidně, To bych si šetřila až Kinga poznáš líp. Ono ale asi těžko najdeš dva lidi, kteří by ti poradili to samý :D A klidně to můžeš vzít zlehka, knížkou na jedno odpoledne, jako je třeba Holčička, která měla ráda Toma Gordona. A pak se přesunout k Osvícení a To a všem dalším srandám :)

      Vymazat
    4. Děkuju všem za doporučené knihy.. Kniha To mě hodně zaujala tím tématem, ale asi si ji radši přecejen nechám na později.. Asi se prvně zkusím podívat po tom Osvícení nebo Holčičce,... Ale děkuju, už jsem natěšená, až si od něj konečně něco přečtu :D :)

      Vymazat
    5. Jo a Řbitov zviřátek byl taky dost super! :)

      Vymazat
  4. Pokial existuje nieco lepsie ako Kingove romany tak su to jeho poviedky! :-) Inak z tych filmov som ani jeden nevidela, musim to napravit :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já těch povídek zatím moc načteno nemám... ale brousím si zuby na Mlhu :) A naprav, minimálně ten Shawshank by měli vidět určitě všichni :)

      Vymazat
  5. Pěkná recenze :) Od Kinga jsem toho zatím moc nečetla, ale knihy, které jsem četla, se mi líbily :) Tak asi zkusím i tuhle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky a určitě neměj strach po tomhle sáhnout, dojem z Kinga ti to za žádnou cenu nepokazí :)

      Vymazat
  6. Já moc povídky nemusím, ale od Kinga to překousnu. Zatím jsem četla jen Černočernou tmu a ta se mi moc líbila... Asi si Čtyři roční doby taky pořídím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem je dřív taky moc nemusela, pak jsem jim ale začala přicházet na chuť, díky Martinovi a Kingovi :) Černočernou tmu jsem nečetla, ale moc se těším.

      Vymazat
  7. Stůj při mě je můj oblíbený film. Tělo jsem četla mockrát a film ji krásně doplňuje. Má úžasnou atmosféru a neskutečně se jim povedlo obsazení. River byl naprosto fantastický herec. On opravdu dokázal být v každé roli postavou, kterou hrál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pod to se můžu klidně podepsat, svatá pravda.

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)