pátek 25. července 2014

Moje Kingovky (III): ty o spisovatelích v nesnázích

Ahoj všem! Zase se jednou scházíme u Mých Kingovek. Už jste měli možnost seznámit se s mými nejoblíbenějšími a s těmi o autech. Dneska se mrkneme na dvě o spisovatelích, kteří se ocitli ve svízelné situaci. O spisovatelích King píše celkem rád, viz třeba Pytel kostí nebo Osvícení. O těch ale zase příště :)



Žánr: horror, thriller
Nakladatelství: Beta-Dobrovský
Počet stran: 464
Moje hodnocení: 3/5

"Lidské životy - ty skutečné, nikoli prostá fyzická existence - začínají v různou dobu."

Tad (v anotaci z nějakého důvodu Thad) Beaumont má všechno: milující ženu, dvojčata, spisovatelskou kariéru... a svoji temnou půli. Tou je George Stark, pseudonym, pod kterým vydává krvavé braky. Když se rozhodne vyjevit tuto skutečnost veřejnosti a slavnostně pohřbí George, začnou se dít věci. Kdo má na svědomí sérii vražd jako vystřiženou ze Starkových románů? A jak se Tad zvládne obhájit, když jsou na místě činu jeho otisky?

Jsou knihy, které všichni milují, ale mně nesedly. Temná půle je jednou z nich. K tomu se ale dostaneme později. Začneme tím, proč si ji ostatní tak pochvalují. Jako většina knih z pera mistra, je i tahle skvěle a čtivě napsaná. Tak, že ji nebudete chtít dát z ruky, abyste se konečně dozvěděli, jak se z toho Tad sakra chce vykroutit. Situace, ve které se ocitá, je vskutku nemilá - on ví kdo může za ty vraždy, jeho žena to ví, a vy to taky víte. Jenom policie si to pořád ne a ne uvědomit. Aby jo, když všechny okolnosti ukazují na Tada. Je to právě ta nespravedlivost a bezmoc, ve které se Tad ocitá, co činí knihu tak oblíbenou záležitostí. Atmosféra a napětí by se daly krájet a adrenalin občas při čtení stoupá do závratných výšin.

Jenomže já Tadovi prostě nemohla fandit. Nedokázala jsem si ho oblíbit natolik, aby mi ho bylo líto, nebo aby mě jeho nespravedlivý osud štval. To ale není hlavní důvod, proč jsem knize o tolik srazila hodnocení. Je jím něco, co King dělá na můj vkus až moc často. On a jeho oblíbený deus ex machina... zásah tajemných vyšších sil, které vyřeší každý problém. Neříkám, že to dopadne happyendově a sluníčkově (to než se na mě sesypete, že jsem vám všechno vyžvanila), ale mám mnohem radši, když se se svými problémy musí hrdinové poprat sami.



MISERY
Žánr: thriller
Nakladatelství: Beta-Dobrovský
Počet stran: 326
Moje hodnocení: 5/5

"tííssvoo jennaa
aaše faynnkaa
tííssvoo jennáá
Tyto zvuky. I v té mlze."

Annie Wilkesová je Paulova fanynka číslo jedna. Ten se shodou okolností ocitne v jejím domě po ošklivé autonehodě. Všechno vypadá dobře. Annie je ošetřovatelka a poskytne Paulovi tu nejlepší péči, než budou zasněžené silnice opět sjízdné. Mezitím čas v odlehlém domku ubíhá a Annie pěje ódy na sérii Paulových románů o Misery. Do té doby, než přečte poslední, kde Misery umírá. V tu chvíli se ukáže, že ne každá ošetřovatelka je milosrdná sestra. Misery musí ožít a spolu s jejím životem snad bude zachráněn i ten Paulův.

O čerstvé dojmy z Misery jsem se s vámi podělila tady. Vlna bezprostředního nadšení už sice pominula, ale knihu hodnotím pořád stejně kladně. Ne-li ještě víc. Tohle byla jízda od začátku do konce. Jestliže King občas trpí na pomalejší rozjezdy, tady to neplatí. Štefan Král nás nemilosrdně háže do akce hned na prvních stranách, i když to zatím vypadá poměrně nevinně. Annie se tváří jako milá paní, která se sem tam zachová trochu prudčeji. Ale komu to čas od času neujede, že ano. Dál už je to psychologická hra dvou postav. Jedné šílené a neskutečně prohnané, druhé se silnou touhou zachránit se (a neméně chytré).

Maniodepresivní Annie je krásně nevypočitatelná, člověk nikdy neví, co od ní čekat. Ve chvílích, kdy to vypadá na výbuch, se zachová naprosto klidně a naopak. Vztek se v ní občas střádá a probublá na povrch ve chvíli zdánlivé pohody. A výsledek? Čtenář i Paul jsou celou dobu jako na jehlách, protože se může stát naprosto cokoliv. Stejně tak je děsivé i to, jak někdy Paulovo zajetí působí idylicky. Jako by se smířil se svým osudem a položil veškeré snahy. Zkrátka vypadá naprosto zlomeně. Než se zase něco semele. Síla lidského ducha nezná mezí, a pokud jste knihu ještě nečetli, určitě si pro ni zajděte do nejbližší knihovny a zjistěte, nakolik bude Paulovi síla ducha platná :)

Perličkou na závěr je, že Kinga k sepsání Misery údajně inspirovala smrt Johna Lennona. Totiž ani ne tak jeho smrt jako fakt, že se vrahovi kdysi sám King podepisoval. S věnováním největšímu fanouškovi. A samozřejmě je v knize i trocha drogové autobiografie.

FILMOVÉ ADAPTACE



Temná polovina (1993, USA)

Což o to, adaptace je to vydařená. Ale když až tak nežerete knihu, podle které je natočená, tak vás to bavit nebude. Navíc já a řezné nástroje, to je kapitola sama pro sebe. Bylo tam pár dobrých scén, ale znovu bych to vidět nemusela. Už jenom proto, že jsem u filmu třikrát usnula a po dokoukání ho okamžitě vypustila z hlavy. Moje hodnocení: 3/5



Misery nechce zemřít (1990, USA)

Tak tohle byla jiná káva. Oproti knize jsou tam drobné odchylky, ale celkem ku prospěchu věci. Děj je o něco přímočařejší a sedí plátnu víc, než kdyby šlo o otrockou adaptaci. Kathy Bates je naprosto výborná, Oskara za roli Annie nedostala jen tak ze srandy. Až budete mít chuť udělat si filmový večer s něčím, co vás usadí do židle, zkuste tohle :) Moje hodnocení: 4/5 

8 komentářů:

  1. Zfilmovanou Misery mám strašně ráda, Kathy Bates je podle mě naprosto prvotřídní Annie. Pamatuju si, že jsem na Misery i Temnou půli koukala nějak ve stejnou dobu a Temná půle (filmová) mě naopak vůbec nezaujala - za to knížka, ta ano. Ale s Misery se to nedá srovnávat. Mimochodem, možná to víš, ale Kathy Bates hrála hlavní roli i ve zfilmování Dolores Claibornové, prý je to super, ale vím, že jsem to před pár lety nemohla vůbec sehnat, asi je čas se po tom zase podívat :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě Temná půle zklamala na papíru i na monitoru, ach jo. Doufám, že tu Dolores seženeš, protože adaptace vůbec nezaostává za knihou. Všichni kdo říkají že je to super, mají pravdu :)

      Vymazat
  2. Na Kinga se také chystám tak jsem zvědavá jak se bude líbit mně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že dost na to, abys s radostí sáhla po dalším :) A kdyby první nesedla, nenechávej se odradit a zkus něco z jiných vod. Od zvládá všechno od horrorů přes drama, až po absolutní psycho :)

      Vymazat
  3. Waaau strasne som rada ze som objavila knizny blog kocky co ma tiez rada Kinga :-) Velmi pekny blog mas :-) Inak mne sa pacila Mizeria velmi, Temna pule - u nas sa volalo Tretie oko - az tak velmi nie ale precitala som :-)

    http://knihofilka.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju a jsem ráda, že se líbí :) Kinga se na blozích objevuje celkem málo, na to, jak slavnej týpek to je... Hah, Třetí oko zní hrozně esotericky, překladatelé se celkem vyřádili :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)