středa 16. července 2014

Joe Hill: Bobby Conroy vstává z mrtvých a jiné strašidelné příběhy - nebo ne?

Za obálku rozhodně pochvala :)
Ahoj všem! Venku je sice příjemně, ale co nevidět se může přihnat nějaká bouřka. A jak lépe strávit deštivý večer, než s trochou hřbitovního čtení? :)

Knihu doporučuju: lidem, kteří strašidelné příběhy rádi proloží i něčím milým (nebo nemilým, ale nestrašidelným) a taky milovníkům Stephena Kinga, kteří by se chtěli seznámit i s dílem dalších rodinných příslušníků

A nedoporučuju ji: těm, kdo se celých 400 stran chtějí jenom bát


Žánr: horror, dark fantasy, povídky
Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 400
Moje hodnocení: 3/5


Na tuhle povídkovou sbírku jsem se extra těšila. Pořád mám v živé paměti, jak se mnou zamávala Hillova Černá krabice, takže když název sliboval strašidelné příběhy, zakutala jsem se pod peřinu a preventivně se roztřásla strachy. Taky povídkám přicházím na chuť čím dál víc. A obálka téhle knihy je epická. Nebo je to možná jenom tím, že miluju hřbitovy (ale jinak jsem moc fajn :)). Sečteno a podtrženo, tahle kniha bude skvělá!

V tom se mě snažila utvrdit hned první povídka s názvem Nejlepší nový horor. Eddie Carroll se živí tím, že čte horrorové povídky a dává dohromady ty nejlepší a nejoriginálnější. Bohužel se mu dostávají pod ruku samé braky, kde se pořád opakují zápletky, a jejich konec nepřináší nic nového. Klišé, klišé, klišé. Až jednoho dne narazí na něco, co ho dostane. Ve snaze vypátrat autora povídky se dostává do domu, kde se to všechno neskutečně zvrhne... v klišé. Nejdřív mě tahle povídka celkem naštvala - vysmívat se předvídatelným koncům a pak jeden použít? Čím déle jsem o tom ale přemýšlela, tím víc mě to začalo bavit. Vždyť ta povídka se v podstatě vysmívala sama sobě. A nejen sobě, ale všem otřepaným koncům, co kdy byly napsány. Zaútočila zbraněmi špatných autorů, a ono to fungovalo.


I během druhé povídky jsem žila v domnění, že kniha splní to, co slibovala. 20th Century Ghost je poctivá duchařina, která sice nepřináší nic nového, ale má atmosféru. S dalšími povídkami jsem se bohužel už jenom přesvědčovala o tom, že jak název knihy, tak hřbitovní obálka jsou jen marketingový tah. Strašidelné příběhy by se daly spočítat na prstech jedné ruky, a to ještě na nějaké polorozpadlé ruce neopatrného zombíka. A třeba titulní povídce, Bobby Conroy vstává z mrtvých, bychom žádný prst věnovat nemohli. Pokud vás tedy neděsí milé (i když trochu smutné) setkání starých známých.

Většina povídek navíc trpí stejným neduhem - začne to skvěle, ale pak to začne drhnout. (Skoro jako já u zkoušek...ehm). Budilo to ve mně dojem, jako že Hill má s povídkou velké plány a chystá se ji pořádně rozepsat, jenže pak najednou jako kdyby nevěděl jak dál, a tak to radši utne a rychle našroubuje závěr. Opakem je povídka Dobrovolná internace, které by konec slušel tak v polovině. I přesto ji ale řadím k jedné z těch lepších. 


Co se týče stylu psaní, nejednou jsem si vzpomněla na Hillova tatínka, pana Kinga. Což znamená, že se to nečetlo vůbec špatně. Nemusíte se ale bát, že jde o kopírku nebo slabší odvar. Kdo si chce od Kinga odpočinout, může po jeho synkovi klidně sáhnout. I když některé obraty možná vyvolají u kingofilů pavlovův reflex, náměty a pointy očividně pocházejí z jiné choré mysli :)

Suma sumárum: na čtyřech stech stranách se nám dostává 16 povídek. Ty se sice mohou pochlubit osobitým stylem psaní a několika originálními nápady, ale k zemi je tahají příliš uspěchané konce. Navíc slibovaných strašidelných příběhů je tu pomálu. A protože se sluší něco málo vypíchnout, zmíním povídku Otcova maska, u které jsem měla po celou dobu hodně nepříjemný pocit. Přesně ten pocit, který při čtení takových knížek hledám. A teď mě omluvte, jdu si znovu přečíst Černou krabici a zjistit, jestli vážně byla tak skvělá, jak si ji pamatuju.

Četli jste něco od Joe Hilla? Nebo dáváte přednost panu Kingovi?

6 komentářů:

  1. Od Kinga jsem toho přečetla už celkem dost a od Joe Hilla ani jednu knihu, ale tahle kniha vypadá opravdu zajímavě. Moc dobrá lákačka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to jsem ji vcelku pohanila :) Ale je fakt, že když knize člověk odpustí nedostatek strašidelných příběhů, k vytknutí je toho málo. Snad až na ty zbytečně uspěchané konce, ale třeba to tak vidím jenom já :)

      Vymazat
  2. Koukám na databazeknih.cz a tahle kniha by měla být od něj nejslabší. Nicméně díky za tip, něco od něj zkusím přečíst :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně zatím z těch tří co jsem četla, přišly nejslabší Rohy, které mají na DK 80 %. Ale já se obecně s Databází moc neshoduju :)

      Vymazat
  3. Vypadá to zajímavě, ale nemůžu se rozhodnout, jestli do toho jít a být napůl zklamaná jako ty, nebo ne... Tak uvidíme, jestli se naše cesty protnou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, nech tomu volný průběh... přinejhorším zas o tolik nepřijdeš, při nejlepším zjistíš, že se ti to líbilo víc než mně :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)