neděle 27. dubna 2014

Knižní protiklady: The Opposites Book Tag

Ahoj všem! Nevím jestli na mě dolehla jarní únava, nemoc, dlouhá noc, anebo jsem prostě líná mrcha... každopádně se mi nechce vůbec nic. Což se mi nechce skoro nikdy, ale dneska je to dvojnásobné nic :) A to může znamenat jedno jediné - tag. Tenhle vás určitě neminul. Narazila jsem na něj u Ohany, ta na něj zase narazila někde jinde, znáte to... a moc se mi zalíbil. Takže tadá, tady je moje protikladná dvacítka. (Btw, musela jsem fotit mobilem, to kdyby se vám třeba fotky zdály horší než obvykle... a o čem jsem někdy psala, u toho jsou klikací odkazy, tak je nepropásněte :))


1. první a poslední zakoupená kniha


První mnou zakoupená kniha sice byl Průvodce usoužených puberťáků láskou, ale toho jsem už dávno poslala o dům dál, a tak první mnou zakoupenou knihou v hnikovničce je Christina. Tehdy jsem čerstvě zahořela láskou ke Kingovi, takže jsem se vydala do knihkupectví s těžce naškudleným balíkem peněz a koupila jsem si tu nejtlustější, na kterou jsem měla :)
Psychopatologie a psychiatrie je poslední kráska, která mi přibyla. Moc knih do školy si nekupuju, ale protože psychopatologie je jedna z mála oblastí, které mě doopravdy zajímají, tak jsem za ni ty peníze s těžkým srdcem vyplázla :)

2. levná a drahá kniha


Uznávám, tahle kategorie je trochu podvod. Jako levnou bych sem měla dát nějaký bazarový úlovek, a z těch drahých by to stopro vyhrála nějaká encyklopedie. Já ale vybrala Abarat. První díl stál něco kolem čtyř stovek, což vzhledem ke kvalitě papíru a hromadě ilustrací vůbec není hodně. Ale v porovnání s druhým dílem - Magické dny a krvavé noci, který jsem sehnala v Levných knihách za 250, je to prostě moc. Tenhle nákup doteď považuju za jeden z nejvydařenejších a nikdy nepřestanu velebit Levné knihy :)

3. kniha s hlavním hrdinou klukem a dívkou


Olivera Twista zná snad každý, komentář netřeba (mimochodem, všimněte si nálepky hlásající cenu krásných 59 Kč... další důkaz, že LK jsou nejvíc).
A Gejšu snad taky zná většina, minimálně ten film. Aneb jeden z mála případů, kdy se nemůžu rozhnodnout, jestli mám radši filmovou, anebo knižní podobu.

4. rychle přečtená kniha a ta, kterou jsem četla dlouho


Lolita je jedna z mých největších srdcovek, takže ji většinou dám na dva tři zátahy. A že já jsem většinou nejšnekovatější šnek, pokud jde o čtení.
Naopak Sophiinu volbu jsem četla skoro měsíc. Ne že by se mi nelíbila, byla naprosto skvělá. Ale nedalo se to hltat zrovna po stovkách stran, a navíc mi do toho vždycky něco vlezlo. Takže i když jsem ji s sebou poctivě tahala všude možně, navždycky u mě bude zapsaná jako kniha, kterou jsem četla vážně dlouho.

5. kniha s krásnou a ošklivou obálkou


Nemůžu si pomoct, ale Persepolis má vážně krásnou obálku. Jednoduchou, zajímavou, trochu roztomilou... víc nepotřebuju. A jak krásně ladí s druhým dílem!
Jako příklad ošklivé obálky jsem chtěla dát Galileu od Cliva Barkera (viz Abarat o kus výš), protože větší hnus jsem už dlouho neviděla. Ale Galilea je v Brně a já doma na severu, takže jsem musela vytáhnout Puls. Jestli u nějaké knihy platí "Nesuď knihu podle obalu," pak je to právě Puls.

6. národní a mezinárodní kniha


Jako zástupce českých zemí jsem zvolila Paměti kata Mydláře. Dřív jsem je četla tím stylem, že jsem skončila a začala znova na první stránce, tak ráda jsem je měla. Morbidní už od mala :) Nejsem fanoušek poprav a mučení, ale koho to aspoň trochu nefascinuje, ať zvedne ruku. Nikdo? Já si to myslela :) Aneb kterak katovské řemeslo přestalo býti opovrženíhodným povoláním.
Tři vyvolení z Temné věže jsou pak zase tak trochu podvod. Necestuje se tam totiž ani tak ze země do země, jako spíš ze světa do světa. Ale nějaký ten New York tam je, takže stížnosti nepřijímám :)

7. tenká a tlustá kniha



Zase jednou lituju, že nemám doma Píseň ledu a ohně - porovnání Písečníků s takovou Bouří mečů by určitě stálo za to. Ale i srovnání 144 stránkových Písečníků s úctyhodnými 1056 stranami Svědectví má něco do sebe. 

8. příliš romantická a příliš akční


Tohle pro mě byl trochu problém. Prosím, nerušit je čtení pro romancechtivé puberťačky, takže se tam dají srdíčka a kytičky celkem očekávat...
...a inspektor Rebus z Rankinova omnibusu je hlavním hrdinou detektivek, kde by nedostatek akce stál celkem za prd. 

9. fikce a literatura faktu


Všichni, kdo pořád čekají na dopis z Bradavic, se teď zhluboka nadechnou a připraví se na krutou pravdu: Harry Potter je čistá fikce. (Anebo jsem prostě jenom hloupý mudla a kouzla a čáry mi byly odepřeny).
Naopak Svědkové z továrny na smrt mluví o něčem, co byla pravda až moc. O komandech vytvořených z židovských věžňů, kteří s vyhlídkou na o něco lepší podmínky (nebo za trest) vykonávali tu nejhorší práci. Obsluhovali plynové komory a pohřbívali své mrtvé druhy. Není to žádná oddechová četba, ale koho tahle tematika zajímá, ten ať po ní určitě sáhne. Počítejte ale s tím, že se vám čas od času bude vzteky vařit krev v žilách, a u některých popisů se vám bude svírat (nebo zvedat) žaludek.

10. kniha, která tě rozesmutní, a která tě rozveselí


U židů ještě chvíli zůstaneme. Kdo viděl Pianistu zfilmovaného, asi snadno pochopí, že jsem u něj brečela jak malá. Kniha ve mně vyvolává hodně podobné pocity. I když mě v ní spíš než příběh Wladislawa Szpilmana zaujal dodatek v podobně zpovědi esesáka, který se za svou roli ve společnosti styděl, a pomáhal kde se dalo.
A co mě vždycky zaručeně rozveselí? Starý dobrý James Herriot. Jasně, je tam i několik "plačtivých" příběhů, ale ty veselé převládají a často se při jejich čtení usmívám jak idiot.

To byla moje dvacítka. Dělali jste tenhle tag? Dejte odkaz do komentářů. A ten kdo ho nedělal, se tam může vyjádřit zrovna tak.

11 komentářů:

  1. Skvělý výběr. Musím říct, že ty starší Kingovky vypadají celkem hrozně všechny. :-D A Levné knihy.. kapitola sama o sobě. Měla jsi štěstí, já si koupila knihu v knihkupectví a za týden tam byla asi za 39Kč. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby jenom ty starší, ona ani hromada novejch nestojí za moc :D Ale zlepšujou se, to zas jo. Fuuu, to hodně naštve. Já tahle kamarádce kupovala k narozeninám Sex ve městě, a pak jsem ho v LK potkala za zlomek ceny :D

      Vymazat
  2. Zajímavý TAG, vidím ho prvně.:-) A skvělý výběr knížek.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že ho taky uděláš :)

      Vymazat
  3. Hezký tag, radši čtu než koukám, tak jsem u Ohany nekoukala.. Jsi teda dost kingovská, mudlo :-) Na Abarat se musím juknout, co to je, že je to tak barevné, jinak hodně knížek mám stejných. Krásný nový týden!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ohana je zrovna jedna z mála, na jejíž videa občas kouknu, někdy zkus :) Pff, jsem se zrovna snažila, aby tam toho Kinga bylo co nejmíň. A Abarat je kouzelná záležitost. Za zkouškový (buď za odměnu nebo jako záplatu na žal) si chci pořídit i třetí díl a přečtu si to znova, abych tady o tom mohla poreferovat. Ale určitě to očíhni, je to taková krásná (a přitom napínavá) fantasy pohádka plná úžasných ilustrací :)

      Vymazat
  4. Ahoj,

    pozývam ťa ku mne na giveaway o handmade módny doplnok – bodkovaný motýlik :)
    http://mademoiselleiva.blogspot.sk/2014/04/giveaway-handmade-bow-tie.html

    Prajem krásny deň
    Ivana

    OdpovědětVymazat
  5. to je super, bezva nápad, popřemýšlím o tom taky. některé ty knížky znám, některé ne, ale na ty popisky to rozhodně sedí :)

    roo.rachel.1987@gmail.com
    http://rachel-roo.blogspot.cz/2014/04/velka-knizko-placickova-soutez.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popřemýšlej, tenhle tag mě fakt baví. A vlastně všechny tagy :D

      Vymazat
  6. Tenhle tag je skvělý, taky se na něj chystám! Ale skvělý výběr a super popisky a důvody! Ten Abarat je zajímavý, jak je to drahý páni a Levné knihy nejlepší! :) A moje první koupená knížka je nějaká dětská určitě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, tak už se moc těším :) Abaratu teď budu objednávat poslední díl, zase za čtyři stovky, ale stojí to za to :) Ty knížky jsem brala koupený mnou, za moje peníze... dětský knihy mi naštěstí kupovala rodina, jinak bych asi byla hodně chudý dítě a neměla bych ani na zmrzlinu :D

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)