čtvrtek 10. dubna 2014

Anna Riceová: Upír Lestat

Ahoj všem! Po vytržení zubu dokáže člověk myslet jenom na jednu věc. Na zuby. A co se vám vybaví jako první, když se řeknou zuby? Přece upíři! Takže dneska o Lestatovi, miláčkovi davů.

Žánr: fantasy
Série: Upíří kroniky #2 (díl 1)
Nakladatelství: Československý spisovatel
Počet stran: 504
Moje hodnocení: 3/5

I obal je horší než u prvního dílu.
"Jsem upír Lestat a jsem nesmrtelný."
Tak začíná vskutku nevšední biografie, protože jak často se vám dostane do rukou upírův životopis? Lestat nás bere na nekonečnou výpravu kouzelnou (a zároveň temnou) Paříží, exotickým Egyptem, Řeckem, i starou dobrou Amerikou. Seznamuje nás se "životem" plným krvavých hostin, nepředstavitelné moci a bohatství, ale i nocí strávených v rakvi v podzemní kobce. Ukazuje, že nesmrtelnost má své kladné i stinné stránky, a že nad smyslem vlastní existence se dá přemýšlet prakticky donekonečna. 

Kdo četl Interview s upírem (nebo viděl film), pravděpodobně měl Lousie za filozofujícího ufňukánka a Lestata za požitkáře, který si dokáže užívat nesmrtelnosti plnými doušky (doslova). Minimálně já takové pocity měla. A neskutečně jsem se těšila, až se v pokračování začtu do Lestatových dobrodružství. Čekala jsem vyprávění plné rozkoše, výstřelků a bystrých postřehů o slabých smrtelnících. Jaké bylo moje překvapení, když se z Lestata vyklubalo další filozofující klubíčko neštěstí!


Že mám od knih často přehnaná nebo nerealistická očekávání, už asi nikoho nepřekvapí. Co jsem si slibovala od tohohle? To je snadné - upír prožívá dekády a staletí v rychle se měnící společnosti, zkoumá proměny kultury a morálních zásad, přizpůsobuje se nejnovějším výstřelkům módy a dumá nad tím, jak si nejlépe užít v moderní společnosti. Nebo tak něco. Jak to bylo doopravdy? Upír dekády a staletí dumá sám nad sebou a svým vztahem ke smrtelníkům, nadělá upíry ze svých blízkých a chová se jako rozmarná ufňukaná holčička. Bylo potřeba, aby ho všichni opustili, pak až se z něj začal stávat Lestat takový, jak ho známe a máme rádi.

"'Cožpak to nevidíte?' zeptal jsem se ho jemně. 'Je to nová doba. Vyžaduje nové zlo. A já jsem tím novým zlem. (...) Jsem Smrťák-džentlmen oblečený v hedvábí a krajkách, který přišel uhasit svíce. Jsem sněť v srdci růže.'" (s. 207) 

Naštěstí autorčin styl je pořád stejně kouzelný jako v prvním díle. Lestat je vynikající vypravěč, dokonce i ty jeho vnitřní monology jsou zajímavé. Nebýt toho, nevím jestli bych knihu vůbec někdy dočetla. Ale dvě maličkosti mě přece jen trochu štvaly - fluidum a Ti, jež musejí být uchování. Po chvíli tahle slova začala být asi tak otravná, jako Vnitřní bohyně z 50 Shades. Tady se alespoň nevyskytují v celé knize. Abych ale nebyla jenom zlá, bylo zde i několik dobrých pasáží. V podstatě všechny, kde se Lestat setkává s dalšími upíry, stojí za to. A konkrétně jedna mi učarovala natolik, že jsem se od ní nedokázala odtrhnout. Samozřejmě je to jedna z těch, které vám nechci vyzradit. Ale přísahám, že tam byla :) A když vás nezaujme tahle, určitě si najdete jiné. Protože ta kniha není vůbec špatná, zase jenom já mám problém. Stejně jako jsem měla u Písečníků, pamatujete? Jestli já bych se na to blogování nakonec ještě neměla radši vykašlat :)

Četli jste Upíra Lestata? Líbil se vám víc než Interview, nebo jste taky byli celkem zklamaní?

6 komentářů:

  1. Film zbožňujem, ale na knihy sa tak akosi nechystám :D By som sa bála, že mi pokazia Lestata :D A nejako to nepotrebujem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že třeba Interview s upírem se bát nemusíš :) A na Upíra Lestata jsem četla i nadšený ohlasy... takže to nakonec takový riziko asi ani není. Já ho mám pořád ráda :)

      Vymazat
  2. Od Anne som toho ešte veľa neprečítala, ale k tomuto by som sa raz chcela dostať.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem zvědavá, jak se ti to bude líbit :)

      Vymazat
  3. Jéje, Lestat, to je taková moje bolest. Začala jsem ho číst kdysi před lety v angličtině a nějak se nemohla přehoupnout ani přes první třetinu. Skoro jsem si říkala, že bych mu dala po letech zase šanci, ale jak tak čtu tvé dojmy, možná ho nechám ještě chvíli spát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo si radši přečti nějaký nadšenější ohlasy, nerada bych tě odradila od něčeho, co se ti nakonec třeba bude líbit :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)