úterý 7. ledna 2014

Marjane Satrapi: Persepolis

Ahoj všem, po dlooouhé době jsem tu s článkem a po ještě delší době s recenzí :) Řekla jsem si, že se vrátím ke stylu, kterým jsem psala o knize Hadi a náušnice, protože mi to tak asi vyhovovalo nejvíc, i když uznávám, že je to možná až moc dlouhé. Za názory budu ráda!

Tuhle knihu doporučuju těm, kdo:

  • mají emoce a rádi je při čtení nechávají vyplavit na povrch
  • dokážou ocenit krásné grafické zpracování
  • viděli film a chtějí si prohloubit dojmy a třeba se i dozvědět něco navíc
A nedoporučuju ji:
  • bezcitným zrůdám :)
  • dělám si srandu, tohle stojí za to, i když třeba nemáte rádi komiksy

Žánr: komiks, drama
Série: Persepolis #1 (jinde rozděleno do dvou svazků)
Nakladatelství: BB Art
Počet stran: 150
Moje hodnocení: 5/5

"Tohle jsem já, když mi bylo 10. V roce 1980."
Íránská rodačka vyrůstající ve Vídni a nyní žijící v Paříži nás provádí dospíváním v Íránu během revoluce a válečného období. Persepolis je první íránský komiks všech dob a čtenář se v něm dozví, co se honí hlavou malé osůbce (ale velké osobnosti!) během války, jak takové období prožívá, a jaké to je, opustit v raném věku rodinu a vyrůstat v zemi, kde nikomu nerozumí a nikoho nezná.

Moje první setkání s Persepolis bylo, když jsem asi ve dvě ráno znudeně zapla televizi a na ČT 2 zrovna dávali jeho filmovou podobu. Je to už několik let zpátky a já od té doby ten film viděla snad trilionkrát. O tom, že je podle komiksu, jsem se dozvěděla až při brouzdání v knihkupectví a rozhodla jsem se, že ho jednou musím mít. A mám! :)
Marjane je svérázná malá potvůrka, kterou by snad každý chtěl za kamarádku, protože nudit se s ní určitě nebudete. Je akční, cílevědomá, zvídavá, ale i citlivá a přemýšlivá. Hoďte to do kotle s prostředím plným válečných konfliktů a přísných autorit, s odjezdem do Vídně a dospíváním bez rodiny a zázemí a máte na 150 stránkách hotový guláš emocí, které se střídají rychleji, než právě projíždějící vlak. Kresby příběh nejen doplňují, ale podporují ho a utvářejí a věřte, že jejich prohlížením strávíte hodně času.


A kdyby snad někdo měl strach, že si čtení neužije kvůli nedostatku historických znalostí, nezoufejte. Já o tom nevím vůbec nic a zážitek mi to nekazilo. A kdyby něco, na začátku je předmluva, která vám třeba i něco málo objasní.

FILMOVÁ ADAPTACE


Persepolis, 2007 (Francie)
Myslím, že už toho nemusím moc dodávat. Moje srdeční záležitost, která mě dovede krásně rozveselit i rozesmutnit. Jedna z mála věcí, kde mi nevadí francouzština, ale naopak ji dost oceňuju. Jedna z mála věcí, kdy mi nevadí černobílé zpracování (i když pár barevných pasáží se najde). Moje hodnocení: 5/5

8 komentářů:

  1. Za tenhle týden je to už druhá recenze na nějaký komix, kterou čtu. :D já snad ty komixy i začnu číst. Jedno zajímavější než druhý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak by mě zajímalo, co byl ten první :) Já na komiksy moc nejsem, ale tohle je prostě výjimka.

      Vymazat
    2. Bylo to Maus a četla jsem o tom na book-lords.blogspot.com :)

      Vymazat
    3. Maus si poslední dobou lidi docela chválí, asi to někdy omrknu :)

      Vymazat
  2. Vypadá to výborně :) Viděla jsem film a moc se mi líbil, že existuje komix jsem zjistila až teď! Určitě po něm mrknu :) A ten styl kreseb je opravdu skvělý!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uf, jsem ráda, že nejsem jediná, kdo o komiksu nějakou dobu nevěděl. Snad se bude líbit :)

      Vymazat
  3. Wau :) Asi na to mrknu, mám ted nějaký komiksový období :))

    Králík v krabici

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, začínám si připadat out, když nejsem na komiksy... :D

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)