pátek 8. listopadu 2013

Anna Riceová: Interview s upírem

Žánr: fantasy
Série: Upíří kroniky #1
Nakladatelství: Československý spisovatel
Počet stran: 392
Proč jsem po knize sáhla: prostě a jednoduše miluju ten film :)
Moje hodnocení: 4/5

"Jistě, pronesl upír zamyšleně a pomalu přešel pokojem k oknu."
Povolání reportéra vás občas může dostat do velice zajímavých situací... třeba když děláte rozhovor s upírem. Co zažil během staletí svého života? Prožívají všichni nesmrtelnost stejně? Kolik upírů vlastně je na světě, jak jsou organizovaní, a jak velký je potřeba mít z nich strach? Zas a znovu se potvrzuje, že dělat reportéra je nebezpečná záležitost. Nejen, že vás váš objekt zájmu může každou chvíli vysát, ale hlavně: je vůbec možné nepodlehnout jeho kouzlu?

Upírův monolog. Přesně tak by se ta kniha měla podle mě jmenovat. Ale ať se jmenuje jak chce, jedno se jí musí nechat - čte se to samo. Dost jsem se setkávala s názorem, že Louis je ufňukaný, přehnaně filozofický, zženštilý, a že si ani nezaslouží být upírem. Ona to asi i bude pravda. Ale není to příjemná změna? Po všech těch nařezaných vraždících mašinách konečně přichází někdo, kdo o svém osudu přemýšlí. Louis tvoří krásný protiklad svého stvořitele Lestata, který si užívá upířího života plnými doušky, vyžívá se ve vyhledávání obětí a jejich vraždění. Je charismatický, dokáže lidi okouzlit... má ale jednu drobnou chybičku. Je strašně, ale strašně majetnický. Tak moc, že udělá cokoliv, aby Louise udržel u sebe. A tak se zrodila Claudie. Už navěky holčička, Lestatova (ne)živá panenka. Přiznám se, že jsem měla trochu problém s pasážemi, kde se tiskla k dospělým upírům a pusinkovala je, protože i když už od jejího stvoření uteklo pár desítek let, navenek to pořád byla malá holka. A na mě to zkrátka působilo trochu pedofilně, jak si ji tak k sobě Louis tisknul a líbal ji do vlasů...

Snad taky abychom si řekli něco málo o tom, jak je kniha vlastně napsaná. Je rozdělená na 4 části. V první, nejdelší, se seznamujeme s postavami a sledujeme zběsilý vývoj jejich vztahů. Objevují se zde rozpory mezi Louisovým a Lestatovým životem upíra. Do toho všeho se "zrodí" Claudie, která se spolu s Loiusem rozhodne, že musí najít další upíry. Ty potkávají ve druhé části při putování Evropou, ale není to to, co si představovali. Ve třetí části se to pak všechno spraví. Nebo ne? No a ve čtrtvé části se dozvíme o tom, co bylo potom. Jak už jsem řekla, většinu času vypráví Louis, takže to skoro budí dojem, jako by příběh byl psán ich-formou. Ostatní postavy ale dostávají v jeho vyprávění dostatek prostoru, takže nemusíte mít strach. I když by se někomu jazyk mohl zdát zbytečně utahaný a rozvláčný, mně se líbí. Je aspoň poznat, že náš upíří přítel je ze starších dob a nebyl stvořen zrovna před týdnem. 

"Moje nová přirozenost je největší dobrodružství, jako mě kdy potkalo. Předtím bylo všechno zmatené, zamlžené, procházel jsem životem jako slepec, tápající od jednoho pevného předmětu ke druhému. Teprve když jsem se stal upírem, začal jsem si vážit veškerého života." (s. 98)

Závěrem: pokud čtete upíří záležitosti kvůli potokům krve a vášni, tady jste na špatné adrese. Pokud ale hledáte jedinečnou příležitost seznámit se s věčně filozofujícím upírem, jeho volnomyšlenkářským stvořitelem a majetnickou malou mrchou, utíkejte do nejbližší knihovny :)

FILMOVÁ ADAPTACE

Interview s upírem (USA, 1994)
Kdo vy neznal tento film doslova nadupaný hvězdami! Brad Pitt, Tom Cruise, Antonio Banderas a malá Kirsten Dunst. Tahle čtveřice v kombinaci s úžasným prostředím a trochu vtipnou upíří vizáží zaručuje příjemně prožité dvě hodiny. Moje hodnocení: 4/5 

6 komentářů:

  1. Už dlouho si to chci přečíst :) Asi si to konečně koupím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velká nevýhoda knižních blogů, člověk začne mít pocit, že potřebuje každou knihu, na kterou si přečte dobrý hodnocení :D

      Vymazat
  2. Tak. Že iba trocha pedofílne? Juj. To bolo od teba ešte milé.
    Ale tak...Claudia si zaslúžila to, čo dostala a Louis... v porovnaní s filmom som vážne čumela ako krásne sa mi jeho charakter po všetkých stránkach doplnil o to...niečo. A už nebol tým ufňukancom.
    Lestata som vo filme zbožňovala tu som ho nenávidela ale vďaka druhému dielu som opäť zistila, že každá kniha má dve stránky.
    Budem si musieť zvyknúť na jednu maličkosť, ktorú myslím budem ešte vídať ak mi preložia zvyšok série a síce : Riceová v jednej knihe zjebe svoju postavu a zatratí ju jak najväčšieho hajzla a v druhej nám o ňom píše v rozšírenej mnohoperspektívnej verzii, čo síce oceňujem neskutočne lebo nič nie je čiernobiele ale také dúhové s nádychom do krvavočervenej...
    ... zároveň ma štve, že musím kompletne prehodnocovať mienku o postavách.
    A ešte záverom. Knihu milujem a film tiež. Bože. Konečne to bol aj film kde som milovala Cruisa. Inak mi je ťažko nesympatický (nuž čo? Mal by hrať tých zmrdov...). :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já další díl ještě nečetla, vidím ho asi až jako odměnu za zkouškový někdy v lednu (nebo jako náplast na nervy kvůli nepodařeným zkouškám :D), ale strašně se na něj těším, Lestata mám ráda, i když je to vlastně celkem sráč. S Cruisem to máme koukám stejný, taky ho nemusím mít, ale ve filmu je k nakousnutí a vůbec tak nějak fajn. A jsem ráda, že nejsem jediná, komu přijdou scénky s Claudií tak nějak pedo :D

      Vymazat
  3. Zase patřím do menšiny lidí, kterým se tato kniha nelíbila. Nevím, ničím mě to nezaujalo. Usínala jsem snad nad každou druhou stránkou a přibližně od strany 50 jsem si přála, abych to už měla za sebou :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám spíš pocit, že takových lidí je většina... holt nemůže všechno sednout každýmu, to by byla nuda :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)