středa 30. října 2013

Moje Kingovky (II): ty o autech

Ahoj, vítám vás u druhého dílu "seriálu" (to zní přehnaně vznešeně) o mých kingovkách. V pár větách se vám vždy pokusím představit danou knihu, co mě na ní baví, čím se vyznačuje, a proč byste si ji měli (nebo neměli) přečíst i vy. Bavte se :)


Žánr: horror
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 508
Proč jsem po knize sáhla: byla to nejtlustější kingovka v knihkupectví, na kterou jsem zrovna měla peníze :)
Moje hodnocení: 4/5 

"Tento příběh by se dal možná nazvat příběhem mileneckého trojúhelníku - Arnieho Cunninghama, Leighy Cabotové a samozřejmě Christiny."
Že milostné trojúhelníky nedopadají úplně nejlépe, je asi každému jasné. Co se ale stane, když jedním vrcholem trojúhelníku bude auto? A ne jen tak ledajaké? Stephen King nám v této knize dokazuje, že i školní outsider se s tou správnou přítelkyní může stát někým, před kým je třeba mít se na pozoru. 



Arnie se školou protlouká jako outsider, kterého nad vodou drží jen jeho kamarád Dennis, kapitán fotbalového mužstva. Jak se mu podaří najít si přítelkyni, je tak trochu záhadou, nikdy to nebyla vysněná partie. Hlavní ale je, že má svoji Christinu. Byla to láska na první pohled. Hned jak ten Plymouth Fury '58 uviděl, věděl, že ho musí mít. Nezávisle na tom, jak ho od toho odrazoval Dennis, nebo jak málo to schvalovali jeho rodiče. Christina se stala středobodem Arnieho vesmíru. Není divu, že na ni jeho přítelkyně žárlila. Ale nebylo to tak trochu i naopak? Je možné, že auta mají svoje vzpomínky? A hlavně - mohou být auta zlá?

Tohle Kingovo dílo na staré dobré téma "ztělesněné zlo", je zajímavé hned několika věcmi. První je to, že je psaná neobvykle z pohledu Arnieho kamaráda Dennise, místo obvyklé ich formy z pohledu hlavního hrdiny... nebo z pohledu nezávislého vypravěče. Další fajn vychytávkou je pak veršík z rock'n'rollové písně na začátku každé kapitoly. Všechny jsou o autech a všechny se tam náramně hodí. Je jedno, jestli máte rádi auta nebo ne. Protože Christina není jen obyčejná plechovka na kolech. Je to mrcha, která vám nedovolí pustit knihu z ruky, dokud nezjistíte, jak to s ní dopadne.



Žánr: horror, mysteriózní
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 360
Proč jsem po knize sáhla: dobrá cena na Aukru, lepší důvod nepotřebuju :)
Moje hodnocení: 3/5

"Syn Curta Wilcoxe se začal točit kolem policejní stanice rok po smrti svého otce, ale nikdy mu nikdo neřekl, ať se neplete, ani se ho nezeptal, co tam ksakru dělá."
Auto nalezené za podivných okolností u benzinové pumpy, návštěvníci z jiných dimenzí, parta zvědavých policistů tutlajících tajemství o starém Buicku... To všechno a fakt, že King měl po dopsání románů automobilovou nehodu, z knihy dělají absolutní trhák. Nebo ne?

Najít u benzinky Buick, jehož majitel se zdánlivě vypařil, je samo o sobě zvláštní. Najít u benzinky Buick, ze kterého čas od času vyleze obluda z vesmíru, to už je jiná káva. Po tom, co Nedovi umře táta - bývalý policista, začne často navštěvovat policejní stanici. Netrvá dlouho a stane se neoficiální součástí týmu. To zahrnuje i hlídání Buicku. A jak to tak bývá, ten sebrzy stane Nedovou posedlostí.

V knize se prolínají dvě časové linie: teď a tehdy. V obou se seznamujeme s osudem Buicku, v tehdy se pak dozvídáme i něco o Nedovu otci. Příběh není vyprávěn jedinou postavou, ty si tu předávají slovo na základě toho, kdo byl u které události. A já říkám díky, protože některé postavy mluví tak rozvláčně a utahaně, že by mě to asi brzo přestalo bavit. Celkově je kniha taková moc "upovídaná" a i scény, které by jinak byly akční, jsou takové nějaké... ospalé. Pro mě osobně je tohle jedna z nejslabších kingovek, které jsem kdy četla. I přesto ale nemůžu dát míň jak tři body, protože se mi líbí způsob, jakým jsou rozděleny části příběhy mezi jednotlivé lidi. Každý je jiný, než ten druhý, každý si pamatuje něco jiného, a jinak o tom vypráví. A hlavně: napsal to mistr King, a i mistr King se jednou utne. A já mu to s radostí odpouštím.

FILMOVÁ ADAPTACE

Christine, 1983 (USA)
Taková průměrná kingovská adaptace, neurazí ani nenadchne. Jako zábava na večer fajn, hlavně po přečtení knihy, po druhé to ale vidět nepotřebuju. Moje hodnocení: 3/5

Četli jste některou z těchto knih? Nebo jinou o autech? 

5 komentářů:

  1. Zrovna včera jsem dočetla Z Buicku 8, ta knížka je božsky zpracovaná. Teď a tehdy, navíc ještě se střídajícími se pohledy postav, mě naprosto dostalo. Je pravda, že King má lepší knížky, na druhou stranu třeba taková Dolores Claibornová se mi líbila míň.
    A samozřejmě Christina. Ta knížka je naprosto úžasná. Mám strašný problém chválit Kingovy knížky, protože je zbožňuju, a prostě nevím, co bych o nich řekla. Nicméně z Christiny na mě neskutečně zapůsobila jedna věta, která se mi strašně zapsala do hlavy. Dovolím si citovat: "Pokud si velevážená nafoukaná slečna Leigha Cabotová myslí něco jiného, pak se může těšit na důkladné ošukání mistrem násilníkem všech dob, Životem."
    Těším se na další díly těchhle článků, King patří mezi mé nejoblíbenější spisovatele a je fajn narazit na někoho, kdo ho taky čte. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je vtipný, Dolores je v mým žebříčku zrovna hodně vysoko. :) A to je právě to skvělý, jak se každýmu líbí něco jinýho.

      Vymazat
    2. Se Dolores taky musím zastat, ta se mi hodně líbila! :-)

      Vymazat
  2. Mohla bych si od něj taky konečně něco přečíst, achjo!

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)